Over Reinders

 

Nieuws

  • Inspiratiemiddag onderbouw 16-05-2018


    Wegens ongekend succes op herhaling... Alleen nu lekker in het voorjaar!

    Reinders organiseert ook dit jaar speciaal voor de onderbouwleerkracht, -coördinator en IB-er op 16 mei 2018 de INSPIRATIEMIDDAG ONDERBOUW. Een middag waarin we je met een doordacht programma vol inspirerende workshops en waardevolle presentaties meenemen in de nieuwste trends en ontwikkelingen in de onderbouw. 

    Vergroot meteen de onderwijskwaliteit en het werkplezier in de klas door de praktische workshops over onder andere de Motorische ontwikkeling, Kleuters in een digitale wereld en Lessen in geluk.

    Het programma:
    13.00 Inloop met koffie/thee
    13.30 Plenaire sessie (Ouderbetrokkenheid, een wondermiddel?)
    14.15 Workshop ronde 1
    15.00 Pauze
    15.30 Workshop ronde 2
    16.15 Workshop ronde 3

    Ronde 1

    Kleuterplein - Malmberg

    LiLaLand – Anette Cats

    GLANS-techniek (VOL=VOL)

    Blink-Groove me in de onderbouw! - Eline Reints

    Ronde 2

    Onderbouwd – Simone de Groot

    Een rijke leeromgeving - Petri Duysters

    Engels in de onderbouw, zo doe je dat! – Tineke Droog

    Goed voorbereid naar groep 3 - Willemijn Kuiken

    Ronde 3

    Schatkist - Zwijsen

    De digitale kleuterklas – Jelle de Jong

    De 7 uitdagingen van hoogbegaafde kleuters – Ans Ramaut

    Gelukkige klas – Clara den Boer

    Inhoud workshops

    Planaire opening

    De opening heeft een interactief karakter. De nieuwste wetenschappelijke inzichten komen voor het voetlicht. Gedurende de opening ontdekken deelnemers voor wie en wanneer ouderbetrokkenheid een wondermiddel is. Ze leren de essentie van de Glans-techniek kennen en nemen 5 gouden tips mee naar hun eigen school.

    GLANS-techniek

    In deze workshop passeren de letters van de Glans-techniek de revue. We staan stil bij welk
    effect deze letter heeft op de ouderbetrokkenheid. De deelnemers krijgen voor elke letter
    een gouden tip, waardoor de driehoek leerkracht-ouder-kind meer gaat glanzen.


    Blink-Groove me in de onderbouw!

    Bij Blink maken we vernieuwende, digitale lesmethodes waarbij het bereiken van de leerling het uitgangspunt is. Onze lesmethodes richten zich op het prikkelen en nieuwsgierig maken van leerlingen, zodat ze vooral veel zelf ervaren en ontdekken.  In de onderbouw kun je werken met onze methode Groove.me (Engels voor groep 1 t/m 8) en Blink Wereld (Wereldoriëntatie voor groep 3 t/m 8).

    Bij alle methodes staat in de onderbouw het zelf doen en ontdekken centraal. Kinderen gaan bijvoorbeeld Engelse liedjes zingen, spelletjes doen met flashcards en onderzoek doen naar kriebelbeestjes. 

    In deze kennissessie ontdek je meer over onze methodes voor de onderbouw. We bekijken samen een aantal lessen en doen een paar opdrachten. Hierna kan je zelf aan de slag met de proeflessen.

    Onderbouwd

    Kinderen eigenaar laten zijn van hun eigen leerproces? Doelgericht aanbod door middel van spel? Aandacht voor de zone van de naaste ontwikkeling? Kinderen durven uit te dagen en verwachtingen naar ze uit spreken? Leren gaat niet helemaal vanzelf. De leerkracht doet er toe! Onderbouwd laat de leerkracht weer nadenken over het werk in het onderwijs aan kleuters!

    Onderbouwd is het kleutervolgsysteem dat werkt zonder werkbladen en handelingsplannen die opgesteld moeten worden door leerkrachten. De leerling kent immers zijn eigen handelingsplan als je goed onderwijs geef


    Een rijke leeromgeving

     Jonge kinderen spelen zo’n 8 uur per dag en ontwikkelen zich door middel van dit spel op vele vlakken. Een rijke leeromgeving is hierbij belangrijk. Maar wat is nu een rijke leeromgeving? Wat zorgt er nu precies voor dat je je in bepaalde kleutergroepen direct goed voelt en zin krijgt om aan de slag te gaan? Is het de verscheidenheid aan materialen die uitnodigen om te spelen, ontdekken, oefenen en experimenteren? Of is het meer omdat het geheel een zekere veiligheid uitstraalt waardoor de kleuters zich op hun gemak voelen zodat ze hun grenzen kunnen verleggen en kunnen leren?

    In de workshop bepalen we samen de aspecten van een rijke leeromgeving. Daarna gaan we actief aan de slag met ontwikkelingsmaterialen die in deze omgeving thuis zouden kunnen horen.


    Engels in de onderbouw, zo doe je dat!

    Engels vanaf de kleuters is voor veel scholen nieuw, net als Engels geven ín het Engels.

    In deze workshop vertellen we wat de voordelen zijn van een vroege start met Engels en bespreken we dé ingrediënten voor een succesvolle implementatie van Engels door de hele school.

    Goed voorbereid naar groep 3 

    Wat gebeurt er met je mond, lippen, keel en neus als je de klank van een letter uitspreekt? Voor kleuters is er van alles te beleven aan een klank. Maar hoe maak je kleuters nieuwsgierig naar de wereld van taal en letters, zodat zij in hun ontdektocht een goede basis meekrijgen voor het aanvankelijk lezen? Door ze op een speelse manier bezig te laten zijn met taal.

    Wat leer je in deze workshop:
    - Hoe je als leerkracht kleuters prikkelt om klanken, letters en andere taalaspecten te beleven
    - Hoe je met een aantal taalroutines daar op een speelse en ontdekkende manier aan bijdragen
    - Ook zaken als fonemisch bewustzijn, auditieve analyse en rijm komen aan bod.

    Inspelend op hun nieuwsgierigheid, laat je kinderen onbewust vertrouwd raken met alle facetten van taal. Daarmee leg je dé basis voor groep 3.

    Schatkist editie 3: een totaalaanbod voor groep 1-2

    Met Schatkist editie 3 ontdekken kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Binnen doelgerichte thema’s, met spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden, zoals creativiteit, probleemoplossend denken en samenwerkend leren.

    Wat leer je in deze workshop:
    - Schatkist is een totaalaanbod en geen methode. Je hebt naast een kerndoeldekkend aanbod, alle ruimte voor eigen thema’s en activiteiten.
    - Schatkist neemt je als leerkracht zoveel mogelijk werk uit handen dankzij de digitale ondersteuning met Digiregie en de Leerkrachtassistent.
    - En uiteraard biedt Schatkist een doorgaande leerlijn met Veilig leren lezen in groep 3.


    De digitale kleuterklas

    Inhoud van de workshop volgt z.s.m.

    De 7 uitdagingen van hoogbegaafde kleuters

    Aan de hand van de 7 uitdagingen van hoogbegaafde kinderen van Tijl Koenderink (overtuigingen, motivatie, geheugen, samenwerken, frustratietolerantie, zelfstandig werken en hiaten) deelt Ans Ramaut haar ervaringen uit de plusklas, de kampen, haar praktijk en ook haar eigen gezin. Zo krijgen we praktische handvatten waarmee we het beste uit onszelf en de kinderen kunnen halen.


    Gelukkige klas

    In deze workshop staan we stil bij geluk in de klas. Wat is er vanuit de positieve psychologie bekend over kinderen en geluk? Waarom is het belangrijk om te investeren in een positief klassenklimaat? Wat is het verschil tussen blij en geluk?

    Hoe kan je als leerkracht invloed uitoefenen op het welzijn van kinderen? De workshop is zeer actief. Naast korte stukjes theorie, ga je vooral aan de slag met verschillende werkvormen die je ook in de klas kunt gebruiken. Je ervaart onderdelen uit de methode ‘Lessen in geluk’ van Gelukskoffer. De oefeningen die we doen in de workshop, kun je direct toepassen in de klas.